Aktualizacja 27.11.2024 r – ocena oraz komunikat o stwierdzeniu przydatności wody do spożycia w strefie zasilania w wodę Gdynia Śródmieście z Gdyńskiego Systemu Wodociągowego
Aktualizacja – 22.11.24 r.
PEWIK GDYNIA kontynuuje czynności związanie z dezynfekcją wody, płukaniem sieci wodociągowej i wykonywaniem na bieżąco badań jakościowych wody. Od 12.11.2024 w czasie obowiązywania komunikatu dotyczącego warunkowej przydatności wody do spożycia dla mieszkańców strefy zaopatrzenia Gdynia Śródmieścia służby laboratoryjne przedsiębiorstwa wykonują codziennie badania próbek wody w strefie. W dniach od 12.11.2024 pobrano łącznie dwadzieścia sześć prób wody. W żadnej z badanych prób nie stwierdzono obecności chorobotwórczych bakterii Escherichia coli oraz enterokoków kałowych. Zważywszy na otrzymane wyniki badań, w oczekiwaniu na dwie powtarzalne serie badań poświadczającą stałe wyeliminowanie pogorszenia jakości wody, nie następuje zmiana w sposobie korzystania z wody w wyznaczonej strefie miasta. Obszar zasięgu pogorszenia parametru mikrobiologicznego jakości wody (występowania pojedynczych jednostek bakterii grupy coli) nie uległ zmianie, nadal dotyczy obszaru wykreślonego na załączonej mapce poglądowej. Nadal obowiązuje komunikat dotyczący warunkowej przydatności wody do spożycia po przegotowaniu dla strefy zasilania Gdynia Śródmieście.
Aktualizacja 14.11.2024 r.
Informujemy, że w wyniku prowadzonych czynności naprawczych nastąpiła poprawa parametrów jakościowych wody. W dniu dzisiejszym dysponujemy wynikami badań mikrobiologicznych, które potwierdzają skuteczność wdrożonych działań. Próby wody pobrano 12.11.2024 oraz 13.11.2024 w czterech stałych punktach zgodności oraz dodatkowo w trzech wytypowanych punktach w strefie zaopatrzenia w wodę Śródmieścia Gdyni. W piątek 15.11.2024 po uzyskaniu kompletnych wyników z badań wykonanych 13.11.2024 i przekazaniu sprawozdań Inspekcji Sanitarnej wystosujemy do Państwa informację dotyczącą możliwości zmian w sposobie korzystania z wody w wyznaczonej strefie miasta.W dalszym ciągu prowadzone są intensywne czynności z zakresu płukania i dezynfekcji. W dniu dzisiejszym inspektorzy Powiatowej Stacji Sanitarno-Epidemiologicznej w Gdyni pobrali próbki wody w wyznaczonych punktach kontrolnych. Niezależnie od tego służby PEWIK GDYNIA dokonały poborów w stałych punktach zgodności, uzupełniających siatkę monitoringu. Wyniki analiz mikrobiologicznych, będą znane 14 listopada tj. w czwartek i dadzą odpowiedź na temat możliwości zmian w sposobie korzystania z wody w wyznaczonej strefie miasta. Dbając o bezpieczeństwo mieszkańców, PEWIK GDYNIA nadal prowadzić będzie działania związanie z dezynfekcją wody, płukaniem sieci wodociągowej i wykonywaniem na bieżąco badań jakościowych wody.
Aktualizacja 12.11.24 r.
Informujemy, że w związku z pogorszeniem jakości mikrobiologicznej wody, skutkującym decyzją Powiatowej Stacji Sanitarno-Epidemiologicznej w Gdyni o warunkowej przydatności wody do spożycia, przez służby Spółki podjęte zostały niezwłocznie działania naprawcze polegające na intensywnym płukaniu i dezynfekcji z użyciem podchlorynu sodu sieci wodociągowej w strefie zasilania Gdynia Śródmieścia. W ramach realizowanych działań naprawczych został wyłączony z eksploatacji jeden ze zbiorników wody w strefie zasilania i w dniu dzisiejszym służby Spółki rozpoczną jego czyszczenie i dezynfekcję. Działania PEWIK GDYNIA wynikają ze standardowej procedury postępowania w przypadku wystąpienia pogorszenia parametrów mikrobiologicznych wody. Działania naprawcze prowadzone będą do uzyskania pozytywnych wyników jakości mikrobiologicznej wody we wszystkich wytypowanych punktach monitoringowych. Graniczny termin zakończenia prac określony został w decyzji PPIS W Gdynia na dzień 22.11.2024 r. Zdając sobie sprawę, że wprowadzone w związku z pogorszeniem jakości wody ograniczenia są uciążliwe dla naszych Klientów, podejmujemy działania w celu możliwie najszybszej naprawy zaistniałej sytuacji. O dalszych działaniach i zmianach będziemy Państwa informowali w kolejnych komunikatach zamieszczanych na oficjalnych stronach PEWIK GDYNIA
Informacja z dnia 8.11.24 r.
w nawiązaniu do Komunikatu Powiatowego Inspektora Sanitarnego w sprawie pogorszenia jakości wody w strefie zasilania Gdynia Śródmieście PEWIK GDYNIA informuje, co następuje:
Stwierdzone przez służby Spółki i PPIS w Gdyni w niektórych punktach monitoringowych w strefie zasilania Gdynia Śródmieście pogorszenie jakości wody ma związek z poważną awarią magistrali wodociągowej. Zdarzenie wystąpiło w dniu 31.10.2024 na głównej magistrali wodociągowej DN600 zasilającej Śródmieście Gdyni.
Po zakończonych pracach naprawczych, płukaniu i dezynfekcji magistrali pobrane zostały próbki wody do badania mikrobiologicznego. Wyniki analiz wykonane w certyfikowanym laboratorium mikrobiologicznym wykazały, że w żadnej z pobranych próbek nie stwierdzono obecności bakterii chorobotwórczych (Escherichia coli, enterokoki). Natomiast w niektórych punktach kontrolnych stwierdzono niewielkie przekroczenie bakterii wskaźnikowych grupy coli. Obecne przepisy określające parametry jakościowe wody przeznaczonej do spożycia nakładają na organy Inspekcji Sanitarnej bezwzględny obowiązek wprowadzenia warunkowej przydatności wody do spożycia, nawet w przepadku, gdy przekroczenie wynosi 1 jtk/100 ml.
Służby PEWIK GDYNIA, niezwłocznie po potwierdzeniu pogorszenia parametrów jakościowych wody przystąpiły do realizacji działań naprawczych. Rozpoczęto płukanie końcowych odcinków sieci wodociągowej w strefie Śródmieścia Gdyni oraz wprowadzono prewencyjną dezynfekcję wody na kierunku zasilania strefy z zapewnieniem kontroli stężenie chloru wolnego w wodzie. W dalszej kolejności zaplanowanie są dodatkowe działania związane z czyszczeniem i dezynfekcją wytypowanych elementów systemu wodociągowego – sieciowych zbiorników wody.
W chwili obecnej sytuacja jest pod kontrolą służb eksploatacyjnych PEWIK GDYNIA. Działania naprawcze prowadzone będą do uzyskania pozytywnych wyników jakości mikrobiologicznej wody we wszystkich wytypowanych punktach monitoringowych. Zdając sobie sprawę, że wprowadzone w związku z pogorszeniem jakości wody ograniczenia są uciążliwe dla naszych Klientów, służby Spółki realizują swoje zadania mając na względzie jak najszybszą naprawę zaistniałej sytuacji.
O dalszych działaniach i zmianach będziemy Państwa informowali w kolejnych komunikatach.