Zgłaszanie naruszeń prawa

data publikacji: 13 kwietnia, 2024 Ostatnia aktualizacja: 28 października, 2024


Na podstawie przepisów ustawy z dnia 14 czerwca 2024 r. o ochronie sygnalistów (Dz. U. z 2024 r., poz. 928) Zarząd Spółki Zarządzeniem nr 2024/35 z dnia 26 września 2024 r. wprowadził Wewnętrzną procedurę dokonywania zgłoszeń naruszeń prawa i podejmowania działań następczych określającą:
1. rodzaje naruszeń prawa mogących być wyłącznie przedmiotem zgłoszenia (wewnętrznego i zewnętrznego) lub ujawnienia publicznego;
2. sposoby przekazywania zgłoszeń wewnętrznych o naruszeniach prawa w Spółce;
3. zasady i tryb badania zasadności zgłoszeń wewnętrznych i podejmowania działań następczych;
4. osoby upoważnione w Spółce do przyjmowania zgłoszeń wewnętrznych i podejmowania działań następczych, w tym komunikowania się z sygnalistą;
5. podstawowe informacje o zasadach dokonywania zgłoszeń zewnętrznych lub ujawnienia publicznego;
6. warunki i środki ochrony sygnalistów.
Osobami uprawnionymi do dokonywania zgłoszeń o naruszeniach prawa w Spółce (sygnalistami) są pracownicy i byli pracownicy Spółki, osoby ubiegające się o zatrudnienie, osoby świadczące pracę na innej podstawie niż stosunek pracy, wspólnicy lub członkowie organów Spółki, praktykanci, stażyści, osoby lub przedsiębiorcy świadczący usługi na rzecz Spółki.
Zgłoszenia powinny zawierać informacje o naruszeniach prawa w Spółce wyłącznie w sprawach, które zostały wskazane w ww. procedurze, i które dotyczą:
1. zagadnień wymienionych w art. 3 ust. 1 ustawy (np. korupcji, zamówień publicznych, usług, produktów i rynków finansowych, zapobiegania praniu pieniędzy, bezpieczeństwa transportu, ochrony środowiska, bezpieczeństwa żywności, ochrony prywatności i danych osobowych, bezpieczeństwa sieci i systemów teleinformatycznych, interesów finansowych Skarbu Państwa, samorządu terytorialnego i UE);
2. sytuacji i zdarzeń, które są niezgodne z obowiązującymi w Spółce regulacjami wewnętrznymi lub standardami etycznymi (np. konfliktu interesów, nadużywania uprawnień i pełnionej funkcji, kradzieży, zniszczenia mienia, oszustwa lub fałszerstwa, niedopełnienia obowiązków służbowych lub niezachowania należytej staranności, łamania praw pracowniczych, mobbingu, molestowania, zachowań dyskryminujących, naruszania przepisów bhp i wyrządzenia szkody osobie lub też szkody materialnej).
Procedura nie służy do zgłaszania ogólnych problemów związanych z pracą lub świadczeniem usług, które należy rozwiązywać w ramach istniejących relacji służbowych, bądź innych obowiązujących w Spółce regulacji.
 
Zgłoszenia naruszenia prawa mogą mieć charakter anonimowy lub jawny (nieanonimowy), a wybór trybu należy wyłącznie do sygnalisty, przy czym powinien mieć on na uwadze, że wyjaśnienie sprawy zgłoszonej anonimowo może być utrudnione, bądź nawet niemożliwe z powodu braku możliwości uzyskania od niego dodatkowych informacji, które są niezbędne do rozpatrzenia zgłoszenia
Zgłoszenie naruszenia prawa powinno być udokumentowane i szczegółowo opisane, co do czasu wystąpienia, osób zaangażowanych oraz zakresu i okoliczności naruszenia prawa, w celu umożliwienia jego zbadania.
Zgłoszenia naruszenia prawa w Spółce można dokonać w następujący sposób:
1. za pośrednictwem zapewniającego anonimowość nadawcy elektronicznego formularza dostępnego na stronie internetowej  https://app.sygnanet.pl/pewik/pl
2. w formie tradycyjnego listu na adres: Pełnomocnik ds. zgodności, PEWIK GDYNIA Sp. z o.o. ul. Witomińska 29, 81-311 Gdynia;
3. za pośrednictwem zapewniającej anonimowość dzwoniącego linii telefonicznej pod numerem 516 677 604, czynnej od poniedziałku do piątku w godzinach 7:00 – 14:00;
4. bezpośrednio Pełnomocnikowi ds. zgodności podczas indywidualnie umówionego spotkania;
5. bezpośrednio Członkowi Zarządu Spółki – w przypadku naruszenia prawa przez Pełnomocnika ds. zgodności.

Spółka zapewnia rozpatrzenie każdego zgłoszenia oraz zachowanie poufności danych osobowych sygnalisty na każdym etapie postępowania.
Sygnalista podlega ochronie przed działaniami odwetowymi, nawet w przypadku gdy w wyniku weryfikacji zgłoszenia lub postępowania wyjaśniającego stwierdzono, że zgłoszone przez niego naruszenie prawa nie miało miejsca, o ile dokonał zgłoszenia lub ujawnienia publicznego w dobrej wierze tzn.:
1. miał uzasadnione podstawy sądzić, że informacja będąca przedmiotem zgłoszenia lub ujawnienia publicznego jest prawdziwa w momencie dokonywania zgłoszenia lub ujawnienia publicznego i że stanowi informację o naruszeniu prawa;
2. nie działa złośliwie ani nie rzuca fałszywych podejrzeń;
3. nie oczekuje korzyści osobistych ani materialnych.
Ochronie przed działaniami odwetowymi podlegają również osoby pomagające w dokonaniu zgłoszenia i osoby powiązane z sygnalistą (zakres ustawowy). Rodzaje działań odwetowych oraz środki ochrony przed tymi działaniami wymienione zostały w rozdziale 2 ustawy. Osoba, która uniemożliwia lub istotnie utrudnia dokonanie zgłoszenia lub stosuje działania odwetowe, może ponieść odpowiedzialność prawną. Ochroną objęte są również inne osoby wymienione w procedurze.
Ochrona nie przysługuje sygnaliście działającemu w złej wierze tj. takiemu, który wie lub przy zachowaniu należytej staranności powinien wiedzieć, że zgłaszane przez niego naruszenie prawa jest nieprawdziwe lub nie ma uzasadnionych podstaw, a wszczęte postępowanie może nieść dla osoby, której ono dotyczy negatywne konsekwencje.
Osoby zgłaszające powinny odpowiedzialnie i rozważnie podejść do zawartości przesyłanych zgłoszeń i informacji. Sygnalista, który w zgłoszeniu lub ujawnieniu publicznym naruszenia prawa świadomie podał nieprawdę, może ponieść odpowiedzialność prawną.
Szczegóły dotyczące systemu zgłaszania naruszeń prawaPEWIK GDYNIA Sp. z o.o. znajdują się w Wewnętrznej procedurze dokonywania zgłoszeń naruszeń prawa i podejmowania działań następczych.
 
Załączniki:
1. Wewnętrzna procedura dokonywania zgłoszeń naruszeń prawa i podejmowania działań następczych.
2. Formularz „Zgłoszenie naruszenia prawa”
3. Informacja o przetwarzaniu danych osobowych sygnalisty.
4. Informacja o przetwarzaniu danych osobowych osób wymienionych w zgłoszeniu naruszenia prawa.

Share